هوش مصنوعی تصویری چگونه می‌تواند فروش اینترنتی را رشد دهد؟

مترجم: امیرحسین رفیعیان

زمان تقریبی مطالعه: ۶دقیقه

تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۸/۲

افراد مختلف به شکل‌های متفاوتی فکر می‌کنند، بنابراین هر فرد تصاویر را به روش خود تفسیر می‌کند. اما هنگامی که افراد به بررسی محصولات به صورت آنلاین می‌پردازند، اطلاعات استانداردسازی‌شده را ترجیح می‌دهند.

وجود برچسب‌های (Tags) مناسب بر روی تصاویر محصولات، قابلیت تشخیص و یافتن محصولات را برای مشتریان ساده‌تر می‌کند. با این حال، برچسب‌زنی دستی تمامی محصولات کاری زمان‌بر است و از آن جایی که انسان‌ها به انجام این کار می‌پردازند، ممکن است با خطا همراه شود. هوش مصنوعی تصویری، فناوری‌ای است که این مشکل را برطرف می‌کند. این فناوری علاوه بر این که بدون مشکل و با سرعت زیاد به برچسب‌گذاری تمامی محصولات می‌پردازد، موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیز می‌شود.

هوش مصنوعی تصویری (Visual AI) چیست؟

هوش مصنوعی (Artificial intelligence) به فناوری‌ای گفته می‌شود که به ماشین‌ها کمک می‌کند مشابه مغز انسان اطلاعات را تفسیر کنند. الگوریتم‌های یادگیری ماشین به کامپیوترها امکان می‌دهند که بر اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده به تصمیم‌گیری بپردازند.

هوش مصنوعی تصویری قدرت بینایی ماشین و هوش مصنوعی را تلفیق می‌کند. این فناوری هوشمند، تصاویر را شناسایی می‌کند و از پردازش تصویر و یادگیری عمیق (deep learning) برای تحلیل اطلاعات و تبدیل آن‌ها به داده‌های باارزش استفاده می‌کند.

هوش مصنوعی تصویری در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جمله بانکداری، امنیت، حمل‌ونقل و غیره. استفاده از هوش مصنوعی در فروشگاه‌های اینترنتی سطح جدیدی از تجربه‌ی مشتری را ایجاد می‌کند. در ادامه‌ی این مطلب به چگونگی این موضوع پرداخته می‌شود:

دگرگونی تجربه‌ی جستجوی اطلاعات

وارد کردن کلمات کلیدی در جستجو به‌ندرت به طور دقیق کاربران را به سمت محصولی که به دنبالش هستند هدایت می‌کند، مگر این که مشتریان بر اساس ویژگی‌ها و اطلاعات دقیق محصول به جستجو بپردازند.

تصور کنید مشتری دامن صورتی رنگی را در یک تصویر مشاهده کند و بخواهد آن را در فضای آنلاین جستجو کند، به نظر شما چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ مشتری به جستجوی کلیدواژه‌ی «دامن صورتی» می‌پردازد. با این حال با این روش نمی‌تواند همان دامنی را پیدا کند که در تصویر مشاهده کرده است.

اکنون تصور کنید که مشتریان بتوانند از تصاویر برای جستجو استفاده کنند و همان دامن را پیدا کنند. این دقیقاً کاری است که جستجوی تصویری انجام می‌دهد. هوش مصنوعی در فروش اینترنتی به مشتریان اجازه می‌دهد که تنها با بارگذاری تصاویر، محصول موردعلاقه‌ی خود را پیدا کنند.

بنابراین، زمانی که خواننده‌ی محبوب مشتری، لباس جذابی را پوشید یا دوستان آن‌ها پرده‌ی زیبایی را خریدند، تنها کاری که کاربر لازم است انجام دهد عکس گرفتن از محصول خواهد بود. با یافته‌های قابل اطمینانی که الگوریتم‌های موجود تولید می‌کنند، جستجو و انتخاب چیزی که با سلیقه و جیب آن‌ها منطبق باشد، ساده‌تر خواهد بود.

انقلاب هوش مصنوعی تصویری از سال ۲۰۱۱ آغاز شد. در این سال گوگل ویژگی جستجو با تصاویر خود را معرفی کرد. این اولین باری بود که کاربران قادر به ثبت یک تصویر به جای استفاده از کلیدواژه و جستجو برای تصاویر مشابه بودند.

پینترست نیز یکی از اولین شرکت‌هایی بود که از این فناوری بهره برد. این شرکت با معرفی قابلیت لنز پینترست (Pinterest Lens) در سال ۲۰۱۷ از این فناوری استفاده کرد. بررسی این شرکت بر روی نحوه‌ی استفاده‌ی کاربران از ویژگی جستجوی تصویری‌اش نشان می‌دهد که ۸۰ درصد از کاربران خرید را با جستجوی تصویری آغاز می‌کنند. به‌علاوه، همین بررسی نشان می‌دهد که ۸۵ درصد کاربران، اطلاعات دیداری را مهم‌تر از اطلاعات متنی می‌دانند.

بعد از موفقیت جستجوی تصویری در پلتفرم پینترست، این شرکت تصمیم گرفت نتایج قابل خرید را در نتایج جستجوی تصویری خود تلفیق کند. این تصمیم با این فرض گرفته شد که جستجوکننده‌ها تمایل بالایی به خرید محصولی دارند که از آن عکس‌برداری کرده‌اند.

اکنون کسب‌وکارهای زیادی از هوش مصنوعی در فروش اینترنتی استفاده می‌کنند تا تجربه‌ی جستجوی کاربران را بهبود دهند و از فرصت‌های پدیدآمده به نفع کسب‌وکار خود استفاده کنند.

کاتالوگ‌های محصول مرتب‌سازی شده

با وجود این که جستجوی تصویری در حال رشد است، استفاده از کلمات کلیدی همچنان محبوب‌ترین روش جستجوی آنلاین محصولات به شمار می‌رود. اضافه کردن برچسب‌های مرتبط به محصولات می‌تواند قابلیت یافتن آن‌ها را افزایش دهد و تعداد سفارشات را به شکل قابل توجهی زیاد کند.

زمانی که مشتریان به دنبال محصول مشخصی می‌گردند، نتایج جستجو به صورت فهرستی از تصاویر همراه با برچسب‌های توصیفی در مورد ویژگی‌های این محصولات نمایش داده می‌شوند. برای مثال اگر فراموش کنید برچسب کت پشمی را به محصولی که می‌فروشید نسبت دهید، مشتریان شما از یافتن این محصول در نتایج جستجو ناتوان خواهند بود.

اگر می‌خواهید مشتریان محصولات شما را به سرعت پیدا کنند، باید برچسب‌هایی را برای محصولات انتخاب کنید که با ویژگی‌های این محصولات مرتبط هستند. زمانی که مشتری برای عبارت «کت پشمی» جستجو می‌کند، موتور جستجوی فروشگاه اینترنتی شما محصولاتی را پیدا می‌کند که با این برچسب نشانه‌گذاری شده‌اند و آن‌ها را به مشتریان نمایش می‌دهد.

برچسب زدن می‌تواند به صورت دستی انجام شود. همچنین می‌شود با استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی آن را به صورت نیمه‌اتوماتیک درآورد تا سرعت کار افزایش یابد.

برچسب‌زنی خودکار راهحل سریع‌تر و جایگزین کارآمدتری نسبت به برچسب‌زنی دستی است. برچسب‌زنی خودکار محصولات فرایندی است که در آن الگوریتم‌های هوش مصنوعی به مرتب‌سازی و شناسایی تصاویر محصولات بر اساس ویژگی‌های آن‌ها می‌پردازند. الگوریتم‌های پیچیده‌ی پردازش تصویر که از یادگیری عمیق استفاده می‌کنند، موجب خودکار شدن فرایند برچسب‌زنی می‌شوند و آن را بدون دخالت انسان و به شکل کارآمدی انجام می‌دهند.

موتور برچسب‌زنی خودکار رایانه‌ای مبتنی بر تصویر توانایی استخراج ویژگی‌های چندبعدی را دارد. به لطف برچسب‌زنی خودکار، شما می‌توانید تجربه‌ی مشتریان را بهبود دهید. به‌علاوه این روش به شما کمک می‌کند پرسونایی برای هر کدام از مشتریان خود ایجاد کنید و نگاه دقیق‌تری به ماهیت مشتریانی داشته باشید که از شما خرید می‌کنند.

این کاربرد هوش مصنوعی در فروش اینترنتی می‌تواند نقش قابل توجهی در شخصی‌سازی فروشگاه آنلاین شما داشته باشد. با کمک هوش مصنوعی، سیستم از هر کلیک مشتریان بر روی برچسب‌ها اطلاعاتی را یاد می‌گیرد. زمانی که از این اطلاعات استفاده شود و این داده‌ها با رفتار تاریخی مشتریان ترکیب شوند، وبسایت شما قادر به یافتن چیزی خواهد بود که مشتریان شما می‌خواهند در نتایج جستجو مشاهده کنند.

استفاده از متادیتاهای (metadata) مرتبط و سئوی بهتر

ترافیک ارگانیک از منابع رایگان ایجاد می‌شود و نقش قابل توجهی در رتبه‌ی وبسایت شما در نتایج جستجو دارد. این موضوع یکی از جنبه‌های ضروری رشد بازار محسوب می‌شود. یکی از راه‌های دریافت ترافیک ارگانیک بیشتر، بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو است. فهرستی از قواعد وجود دارند که با رعایت آن‌ها وب‌سایت شما جایگاه بهتری در صفحات جستجو کسب می‌کند، به این روال، بهینه‌سازی موتورهای جستجو (سئو)‌ گفته می‌شود.

هوش مصنوعی تصویری راه فوق‌العاده‌ای برای بهینه‌سازی تصاویر محصولات جهت کسب جایگاه بالاتر در موتورهای جستجو به حساب می‌آید. برچسب‌زنی خودکار، برچسب‌های متناسب با کلمات کلیدی موتورهای جستجو را به محصولات مرتبط نسبت می‌دهد. چنین برچسب‌هایی به میزان بیشتری توسط مخاطبان جستجو و کلیک می‌شوند، موضوعی که به طور کلی موجب بهبود سئوی سایت می‌شود. هر چه ارتباط برچسب‌ها با محصولات بیشتر باشد، احتمال رتبه‌بندی بالاتر صفحات در موتورهای جستجو افزایش پیدا می‌کند.

جمع‌بندی

فناوری هوش مصنوعی پس از معرفی موفق شد تمامی صنایع را تغییر دهد. استفاده از هوش مصنوعی در فروشگاه‌های آنلاین باعث می‌شود جستجو در وب‌سایت برای مشتریان شما ساده‌تر شود. هر چه اطلاعات بیشتری به هوش مصنوعی خورانده شود، هوش مصنوعی تصویری هوشمندتر می‌شود. این بدان معنی است که هوش مصنوعی تصویری می‌تواند به صورت پیوسته داده‌های قابل اعتمادتری را برای مشتریان فراهم کند.

جستجوی تصویری انقلابی در روش جستجوی کاربران برای محصولات پدید آورده است، بنابراین استفاده از فناوری جدید و ارائه‌ی محصولات به مشتریان از طریق فناوری هوش مصنوعی تصویری یکی از بهترین رویکردهای قابل استفاده است.

اکنون زمان بهبود تجربه‌ی مشتریان با کمک هوش مصنوعی تصویری رسیده است. راهکارهای هوش مصنوعی تصویری ویژن ایکس می‌تواند فروشگاه اینترنتی شما را به سطح جدیدی ارتقا دهد. شما می‌توانید با استفاده از این راه‌کارها، فروش خود را افزایش دهید، محصولات خود را به شکل بهتری برای مشتریان قابل جستجو کنید و ارتباط بهتری با آن‌ها بسازید.

مرجع:

https://www.pixyle.ai/product-discovery/how-visual-ai-can-improve-e-commerce

مترجم: امیرحسین رفیعیان

این مطلب را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

Leave a Comment

ما را دنبال کنید


Copyright © 2021 Barai