بینایی ماشین چیست و چه کاربردهایی در کسب‌وکارها دارد؟

مترجم: نیما ریاحی

زمان تقریبی مطالعه: ۴دقیقه

تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۵

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای فهم سیستم بینایی ماشین در نظر گرفتن آن به عنوان «چشمان» یک ماشین است. این سیستم ورودی دیجیتالی را که دوربین ثبت کرده، برای تعیین اقدامات مناسب به کار می‌گیرد. کسب‌وکارها سیستم بینایی ماشین را به روش‌های گونا‌گون برای ارتقای کیفیت، بهره‌وری و عملکرد به خدمت می‌گیرند.

سیستم بینایی ماشین چگونه عمل میکند؟

برخی از کارخانه‌های تولیدی سیستم بینایی ماشین را از دهه‌ی 1950 به کار گرفتند، اما در واقع، استفاده از آن پس از دهه­‌های 1970 و 1980 گسترش یافت. فارغ از کاربرد‌های صنعتی یا غیرصنعتی، ترکیبی از کارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای ایجاد سیستم بینایی ماشین مورد نیاز است. اجزای معمول این ترکیب به شرح زیر است:

  • حسگرھا
  • (Frame-grabber) گیرنده‌ی تصویر
  • دوربین (دیجیتال یا آنالوگ)
  • نورافکن دوربین برای عکس برداری باکیفیت
  • رایانه‌ھا و نرم افزارھای دارای قابلیت پردازش تصاویر
  • الگوریتم‌ھای قادر به شناسایی الگوھا؛ که در برخی موارد مھم است
  • خروجی‌ھایی از قبیل یک صفحه نمایش یا اجزای ماشینی

بیایید ببینیم هنگامی که سیستم بینایی ماشین در یک عملیات تولید برای بازرسی کیفی محصول مورد استفاده قرار می­گیرد، این اجزا چگونه با هم کار می­کنند. این یک مثال عملی بسیار متداول از سیستم بینایی ماشین است.

روند کار هنگامی آغاز می­شود که حسگر وجود محصول را تشخیص می‌دهد. سپس حسگر بر سطح نور می­تاباند و دوربین از محصول یا قطعه‌ای از محصول عکس می­گیرد. گیرنده‌ی تصویر (دستگاهی برای دیجیتالی کردن) عکس دوربین را به خروجی دیجیتالی تبدیل می‌کند. فایل دیجیتال در حافظه‌ی یک رایانه ذخیره می­شود و بدین ترتیب، پردازش آن با نرم‌افزار سیستم امکان می­‌یابد. در این مرحله، نرم‌افزار به منظور عیب­‌یابی، این فایل را با یک سری معیارهای ازپیش‌تعیین‌شده مقایسه می­کند. اگر ایرادی در محصول نمودار شود، محصول مورد تأیید نخواهد بود.

تفاوت بینایی ماشین با بینایی رایانه در چیست؟

بینایی ماشین و بینایی رایانه دو فناوری دارای همپوشانی هستند. سیستم بینایی ماشین برای عملکرد خود به یک رایانه و نرم‌افزار ویژه نیاز دارد؛ در حالی که بینایی رایانه احتیاجی به ترکیب شدن با یک ماشین ندارد. به عنوان مثال، بینایی رایانه می­تواند تصاویر و ویدیوهای آنلاین دیجیتال و همچنین تصاویر حسگرهای حرکتی و حسگرهای مادون قرمز یا منابع دیگر را پردازش کند و تنها قادر به پردازش عکس یا ویدیو نیست. بینایی ماشین زیرمجموعه‌ای از بینایی رایانه است.

بینایی ماشین چگونه در کسب وکارھا به کار میرود؟

امروزه بینایی ماشین، علاوه بر استفاده در کنترل کیفیت، به روش‌های بسیاری در شناسایی، بررسی، راهنمایی و موارد دیگر به کسب‌وکارها کمک می­کند. برخی نمونه­ های این کاربردها از این قرارند:

تجارت الکترونیک: بینایی ماشین امروزه کاربردهای متنوعی در تجارت الکترونیک دارد که در فهرست زیر به بعضی از آن‌ها اشاره شده است:

  • یافتن محصول مورد نظر مشتری از طریق جستجوی تصویری
  • شناسایی سلایق مشتریان و ارائه‌ی پیشنھادات بر مبنای پردازش تصاویر
  • مدیریت موجودی و نظارت بر نحوه‌ی نمایش آن در وبسایت
  • بھبود تجربه‌ی مشتری و خدمات پس از فروش

عیب یابی و اصلاح خط تولید: علاوه بر استفاده از بینایی ماشین برای شناسایی محصولات معیوب، این سیستم قادر است در تعیین محل اشکال در خط تولید و بنابراین اقدام صحیح در اصلاح عیب، مؤثر باشد.

کشاورزی: ماشین‌­های درو برای یافتن مکان خوشه‌ها بر روی درخت مو از بینایی ماشین استفاده می­کنند و بدین طریق این ماشین‌ها قادرند خوشه‌های انگور را بدون صدمه به دانه‌های آن بچینند. بینایی ماشین همچنین می­تواند به عنوان بخشی از ماشین‌آلات کشاورزی برای نظارت بر محصولات و یافتن آفات و بیماری­ها به کار رود.

مدیریت و کنترل موجودی: استفاده از بینایی ماشین در فرایند خوانش بارکدها و برچسب­‌های قطعات و محصولات ضروری است. این امر کاربردهای مهمی در کنترل موجودی و همچنین برای حصول اطمینان از اضافه شدن قطعات صحیح به محصول به هنگام حرکت آن بر روی خط تولید دارد. بینایی ماشین همچنین در برداشتن محصولات از قفسه‌های انبارها به وسیله‌ی ربات­ها حیاتی است.

ردیابی محصولات: در صنایع تحت نظارت دقیق از جمله داروسازی توانایی ردیابی مواد اولیه‌ی محصولات، شماره سریال محصولات و نظارت بر تاریخ انقضای محصولات، سرنوشت­‌ساز است و بینایی ماشین اموری از این دست را به طرز خارق‌­العاده‌­ای تسهیل می­کند.

اندازه گیری و کالیبراسیون: در مواردی از قبیل اندازه­‌گیری فاصله‌ی صحیح در یک شمع جرقه­‌زنی و یا شناسایی درجه‌ای که نیازمند کالیبره شدن است، بینایی ماشین فرایند را به صورت خودکار در می‌­آورد و بهینه­‌سازی می­کند.

امنیت: چه در کارگاه‌های ساختمانی با تجهیزات سنگین و چه در ردیابی مواد غذایی، بینایی ماشین می­تواند امنیت را با درجه‌ی مطلوب و مؤثری ارتقا بخشد.

همچنان که فناوری به طور مداوم در حال پیچیده‌­تر شدن است، موارد استفاده از بینایی ماشین نیز بیشتر خواهد شد. در مقالات آینده با جزئیات بیشتر درباره‌ی کاربردهای بینایی ماشین در کسب‌وکارهای مختلف صحبت خواهیم کرد.

مرجع:

https://www.forbes.com/sites/bernardmarr/2019/04/08/7-amazing-examples-of-computer-and-machine-vision-in-practice/#6e0c47d41018

مترجم: نیما ریاحی

این مطلب را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

Leave a Comment

ما را دنبال کنید


Copyright © 2021 Barai